Voorlopig lijkt het thuiswerken de norm te blijven. Voor sommige mensen is dat prima, die hebben een mooie of best aardige werkplek weten in te richten. Voor anderen is dat misschien lastiger. Door ruimtegebrek kan het zomaar zijn dat je dag in dag uit aan de keukentafel moet bivakkeren.

Wat ook verandert is, is het bewegingsgedrag van de meeste mensen. Als je ‘voor corona’ op een kantoor werkte zat je weliswaar ook het grootste gedeelte van de dag, maar dan had je toch nog je dagelijkse loopjes. Je liep naar je auto, parkeerplaats of het station. Je liep naar de printer of het koffiezetapparaat en liep vervolgens ook nog even naar die ene collega een paar bureaus of kantoren verderop om even iets door te nemen.

Dat is nu allemaal weggevallen. Bij de meeste mensen zijn de loopjes uit de dag verdwenen. Alles gaat online, van vergadering en werkoverleg tot de wekelijkse borrel aan toe.

Dat kan uitmonden in vervelende klachten. Niet alleen omdat je werkplek wel of niet ideaal is, maar omdat je lichaam simpelweg niet geschikt is voor zo’n lange tijd zitten achter elkaar. Je psoas (of heupstrekker) wordt daarbij op een negatieve manier belast. Door zijn werk niet goed te kunnen doen, gaat deze spier verkorten. En wanneer deze spier verkort, kan ‘ie voor aardig wat vervelende klachten in de onderrug en heupen zorgen. Tip van de dag is dus: beweeg!

Nu je thuis werkt kun je misschien wat makkelijker je tijd zelf indelen en kun je in de lunchpauze even een fijne wandeling buiten maken of in de middaguren even lekker komen sporten. Zeker in de middag is het redelijk rustig bij Fitter, dus alle mogelijkheid om even in beweging te komen. En kun je met de andere sporters even een praatje houden in plaats van met je collega’s. Kun je daarna weer opgefrist achter de computer die online vergadering in. Vergeet niet (online) te reserveren.