MOET JE ANDERS ETEN OF DRINKEN MET DIT WEER? Uitdroging is met dit weer erg belangrijk en komt vaker voor dan je misschien zou denken. Zelfs als je weinig onderneemt is het noodzakelijk om met dit warme weer voldoende vocht binnen te krijgen.

Vocht is belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam en het regelen van de lichaamstemperatuur. Het lichaam van vrouwen bestaat gemiddeld voor 52% uit vocht en dat van mannen voor 63%. Baby’s bestaan zelfs voor 75% uit vocht. Het vocht zit verdeeld over het hele lichaam: ongeveer 65% zit in cellen en weefsels, de rest in de ruimtes tussen de cellen en in het bloed.

Eigenlijk is voor alle processen in je lichaam vocht nodig. Met dit warme weer transpireer je meer en heb je dus meer vocht nodig dan normaal.
Het beste kun je water nemen. Door water te drinken geef je het lichaam precies wat het nodig heeft. Ga je met dit weer aan de alcohol, dan breng je je lichaam meer in gevaar dan je denkt. Dat komt door een paar dingen.

– Alcohol droogt je lichaam uit. Je lichaam neemt ander vocht minder goed op en zeker in de zon is dat een groot probleem.
– Alcohol werkt verdovend. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je pijn minder snel voelt en daardoor merk je dus niet dat je huid aan het verbranden is.
– Alcohol zorgt er voor dat je sneller verbrand. Je bloedvaten gaan verder open staan en daardoor wordt je huid vatbaarder voor verbranding.
– Alcohol zorgt er voor dat je slechter slaapt. Alcohol maakt je lichaam warmer en met dit weer begrijp je zelf ook wel dat dat je nachtrust er niet beter op maakt.

Ga je sporten met dit weer? Zorg er dan ook voor dat je voldoende water drinkt. Sport niet buiten op het heetst van de dag en pas je tempo aan aan de temperatuur.
Ben je van plan om langer dan 4 uur te gaan sporten of op een bijzonder intensief niveau? Vul dan je vocht aan met een sportdrank. Zo houd je de voorraad energie, zout en mineralen en vocht op peil.
Let wel op: sportdrankjes bevatten vaak veel calorieën. Voor de meeste sporters die ongeveer een uur lang sporten zijn die extra calorieën eigenlijk niet nodig.