De meeste mensen in ons sportcentrum hebben niet een heel specifiek doel. En met specifiek bedoel ik dan een doel met cijfers. Meestal heb je wel een idee ergens in je hoofd wat je graag zou willen, maar vaak laat dat zich moeilijk omschrijven. Je ziet iemand waarvan je denkt ‘dat zou ik ook wel willen’ of hebt een beeld in je hoofd van hoe je vroeger was. Maar vaak verlies je dat doel ook weer net zo makkelijk uit het oog. Omdat je beseft dat het lichaam dat je graag zou willen helemaal niet lijkt op jouw lichaamsbouw of omdat je toch iets vaker op de bank belandt dan je zou willen en dat een doel dan lastig bereikbaar wordt.

Doel bepalen

Maar er is een manier om dat doel wél te behalen. Om te beginnen moet je dan je doel concreet gaan maken. Maar hoe doe je dat? Er zijn een aantal richtlijnen waar je je dan aan moet houden.

  1. Haalbaar: zorg er voor dat je een doel hebt dat haalbaar is, maar dat je wel een klein beetje uit je comfortzone haalt. Je moet er dus voor zorgen dat je doel je gaat motiveren om van de bank af te stappen en in beweging te komen. Denk ook goed na over de termijn van je doel. Een marathon willen lopen is een mooi doel, maar als je nog nooit een stap hebt hardgelopen moet je rekening houden met minstens een jaar van opbouw en voorbereiding.
  2. Meetbaar: zorg er voor dat je een doel hebt dat meetbaar is. Zo is ‘m’n buikje eraf’ niet een doel wat meetbaar is. Omdat jij misschien al tevreden bent met wat minder buikvet, maar is iemand anders pas tevreden als de buikspieren zichtbaar zijn, de bekende ‘sixpack’. Als je dus een doel hebt bepaald, ga je bekijken hoe je het kunt meten. Zo kun je je conditie verbeteren door aan het begin een conditietest te doen (vraag één van onze medewerkers) en dat na een maand te herhalen en het zo telkens te verbeteren. Of je kunt een lichaamsanalyse laten doen (maak een afspraak bij de balie) en dat een bepaalde tijd later nog eens te doen. Zo zie je wat je inspanningen voor effect hebben en dat maakt bewegen écht een heel stuk leuker.
  3. Geen beperkingen: denk eens na wat je écht zou willen. Stel je eens voor dat geld, werk of je omgeving geen beperking zouden zijn en wat je dan zou willen doen. Wat je nu bedenkt en voor je ziet is je diepste verlangen. Kijk eens hoe je dit kunt vertalen naar een doel wat je zou kunnen realiseren.
  4. Plezier: zorg er voor dat het behalen van je doel je plezier oplevert. Dus ga niet meedoen aan groepslessen als je eigenlijk veel liever alleen aan de slag gaat. Bepaal niet een doel wat je heel veel geld gaat kosten om het te behalen terwijl je eigenlijk een heel klein budget hebt. Het is niet de bedoeling dat het behalen van je doel je stress op gaat leveren. Het moet leuk zijn en je motiveren.

Wachten op motivatie

Tot slot nog een belangrijke eyeopener. Motivatie zit van binnen. Als je van anderen afhankelijk bent om je van de bank af te halen, dan is je doel niet goed genoeg. Denk er dan nog eens over na en kies iets wat je écht heel erg graag wilt. Uiteraard kunnen anderen (bijvoorbeeld onze medewerkers of leefstijlcoach) je helpen, maar de motivatie om te komen komt vanuit jezelf.

“Je hebt geen motivatie nodig om in beweging te komen. Beweging komt voort uit een innerlijk verlangen naar een leven waarin je meer uit jezelf haalt dan je nu doet. Dat verlangen moet zo groot zijn dat je niet gaat zitten wachten op motivatie”.